Aan de slag met jouw website!
Wil je een website, webshop of een maatwerkapplicatie laten maken? Vergeet dan niet de volgende 16 vragen te stellen aan je webbureau! Door goed na te denken over deze vragen voorkom je onaangename verrassingen achteraf. Zo weten beide partijen precies wat ze van elkaar kunnen verwachten en is de kans op misverstanden minimaal.
- 1. Hoe zit het met de kosten?
- 2. Wie gaat wat doen?
- 3. Hoe zit het met de communicatie?
- 4. Hoe gaan jullie om met urenoverschrijding?
- 5. Hoe snel kunnen jullie opleveren?
- 6. Wat gebeurt er na oplevering?
- 7. Hoe snel gaat mijn website laden?
- 8. Hoe is de schaalbaarheid (responsiveness) geregeld?
- 9. Hoe zit het met de veiligheid?
- 10. Hoe zit het met de uitbreidbaarheid?
- 11. Hoe zorg ik dat mijn website of webshop vindbaar is?
- 12. Hoe zit het met eigenaarschap?
- 13. Wordt mijn website gebouwd volgens de laatste programmeerstandaarden?
- 14. Wat is het onderhoudsbeleid?
- 15. Hoe zit het met de hosting?
- 16. Wat is de termijn en duur van de samenwerking?
1. Hoe zit het met de kosten?
Waarschijnlijk de meest gestelde en belangrijkste vraag is hoe het met de kosten zit voor je webproject.
Het is lastig om een algemeen antwoord te geven, want de kosten hangen af van verschillende factoren. Wat heb je precies nodig? Een simpele website of een uitgebreide webshop? Hoeveel pagina’s moet de website bevatten?
Wordt er gebruik gemaakt van een content management systeem (CMS) of is het nodig om een maatwerkoplossing te laten maken? Hoe complex zijn de functionaliteiten die je wilt hebben? Heb je speciale eisen, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid of specifieke API-integraties met andere systemen?
Uiteindelijk gaat het erom hoeveel tijd gaat het webbureau er aan zal besteden.
Tip: Een goed webbureau zal altijd een offerte op maat maken, geheel vrijblijvend. In die offerte staat precies wat je kunt verwachten en wat de kosten zullen zijn. Zo weet je meteen waar je aan toe bent!
2. Wie gaat wat doen?
In een webproject werken meestal verschillende mensen met verschillende disciplines. Het is belangrijk om te weten wie er allemaal bij het project betrokken zullen zijn en welke rol iedereen gaat spelen.
Wie is de projectleider? Wie is er verantwoordelijk voor de ontwikkeling? Wie gaat het design maken? Wie doet de testen? Ga je zelf de inhoud schrijven of gaat het webbureau dat doen?
π Tip: zorg ervoor dat je weet wie er van jouw organisatie contact gaat onderhouden met het webbureau.
3. Hoe zit het met de communicatie?
Een belangrijk punt waar je van tevoren duidelijke afspraken over maakt. Hoe gaat het webbureau met jouw organisatie communiceren? Gaat er iemand bij jou op kantoor langs komen? Hebben ze een helpdesk waar je terecht kunt met vragen? Wanneer en hoe vaak wil je een update? Hoeveel tijd neemt het webbureau om op jouw vragen te antwoorden?
π Tip: zorg dat je duidelijk afspraken maakt over de manier van communiceren. Dat geldt voor zowel voor, als tijdens en ook na de bouw van je webpproject.
4. Hoe gaan jullie om met urenoverschrijding?
Helaas is het in de praktijk vaak zo dat projecten langer duren dan gepland. In sommige gevallen kan dat niet anders, maar soms ligt het ook aan het webbureau.
Het is belangrijk om van tevoren afspraken te maken over de eventuele urenoverschrijding. Hoe gaat het webbureau hiermee om?
Is dat coulance of is dat meerwerk? Wat is de definitie van meerwerk volgens het bureau? Ben je altijd verplicht om te betalen?
π Tip: vraag het webbureau hoe ze met urenoverschrijding en meerwerk omgaan en maak hier duidelijke afspraken over. Bekijk ook de algemene voorwaarden van het webbureau.
5. Hoe snel kunnen jullie opleveren?
Een belangrijke vraag die nauw aansluit bij de eerste vraag. Natuurlijk hangt ook hier weer alles af van de grootte en complexiteit van het project. Maar een goed webbureau kan je altijd een indicatie van de doorlooptijd geven die ze in gedachten hebben.
π Tip: zorg altijd dat je duidelijk afspraken maakt over de oplevering. Wanneer is het project voltooid? Hoe zit het met de oplevering? Wie doet het testen? Wat gebeurt er als de planning niet gehaald wordt?
6. Wat gebeurt er na oplevering?
Een website of webshop gaat live, en dan? Wie is er verantwoordelijk voor het onderhoud? Worden er nog aanpassingen doorgevoerd? Hoe zit het met de support? Wat zijn de procedures voor testen en opleveren? Wat als er fouten worden gevonden in de website?
π Tip: het is belangrijk om van tevoren af te spreken wat er na de livegang gaat gebeuren. Leg goed vast wie verantwoordelijk is voor het onderhoud? Worden er nog aanpassingen doorgevoerd? Hoe zit het met de support? Wat zijn de procedures voor testen.
7. Hoe snel gaat mijn website laden?
Voor een goede werking van je website en voor een hoge score in zoekmachines (SEO), is het belangrijk dat je website snel laadt. Hoe snel een website precies moet laden, is afhankelijk van het type website wat je hebt. Voor webshops is de laadtijd belangrijker dan voor zakelijke websites.
π Tip: het is handig om van tevoren af te spreken welke eisen je stelt aan de laadtijd van je website. Wanneer is de website snel genoeg voor jouw doel? Wat is het maximum aantal seconden dat je wilt wachten totdat je website is geladen?
8. Hoe is de schaalbaarheid (responsiveness) geregeld?
De wereld wordt steeds meer mobiel. Steeds meer mensen bezoeken websites op hun telefoon of tablet. Het is daarom belangrijk dat je website goed werkt op al deze verschillende devices en dat de schaalbaarheid goed is geregeld.
πTip: het is handig om te checken of het webbureau responsive websites kan maken.
9. Hoe zit het met de veiligheid?
Wanneer je een website of webshop laat maken, is het belangrijk dat deze veilig is. Er moeten maatregelen getroffen worden om te voorkomen dat hackers in je website kunnen komen.
π Tip: het is belangrijk om van tevoren af te spreken welke maatregelen er getroffen worden om de veiligheid van je website of webshop te waarborgen.
10. Hoe zit het met de uitbreidbaarheid?
Als je een website of webshop laat maken, is het belangrijk om na te denken over de uitbreidbaarheid. Hoe kun je in de toekomst nieuwe functionaliteiten toevoegen aan je website of webshop? In de praktijk hangt dat voor een groot deel af van de gekozen systemen en technieken.
π Tip: het is handig om van tevoren af te spreken hoe de uitbreidbaarheid van je website of webshop geregeld wordt. Laat je goed informeren over de mogelijkheden en eventuele kosten.
11. Hoe zorg ik dat mijn website of webshop vindbaar is?
Voor een succesvolle website of webshop is het belangrijk dat deze goed vindbaar is. Mensen moeten je website of webshop kunnen vinden in zoekmachines als Google en Bing.
Dat betekent dat je zowel de inhoud als de techniek geoptimaliseerd moet zijn voor zoekmachines: kortom, de SEO moet in orde zijn.
π Tip: het is handig om van tevoren af te spreken hoe het webbureau jou gaat helpen met het vindbaar maken van je website of webshop.
12. Hoe zit het met eigenaarschap?
Wanneer je een website of webshop laat maken, is het belangrijk dat je weet hoe het met het eigenaarschap van je website is geregeld. Bij veel websites en webshops is het eigendom vrij complex.
Vaak wordt er gebruik gemaakt van een combinatie van een CMS, soms open source of soms closed source, aangevuld met plug-ins, modules of andere software of technologieen van derden. Dat maakt het lastig om volledig eigenaar van je website te worden.
Gelukkig hoef je ook geen eigenaar te worden om goed gebruik te kunnen maken van je website of webshop. Het is echter wel belangrijk dat je weet hoe het zit met het eigenaarschap, zodat je weet wat de mogelijkheden en beperkingen zijn.
π Tip: het is handig om van tevoren af te spreken en duidelijk te krijgen hoe het eigenaarschap van je website of webshop geregeld is en wat dit betekent voor jou.
13. Wordt mijn website gebouwd volgens de laatste programmeerstandaarden?
Technische ontwikkelingen gaan snel. Het is belangrijk dat je website of webshop is gebouwd volgens de laatste programmeerstandaarden, zodat je in de toekomst makkelijk aanpassingen kunt laten doorvoeren. Ook is het belangrijk voor de veiligheid van je website of webshop. Ten slotte is het ook beter voor de vindbaarheid in zoekmachines.
π Tip: het is handig om van tevoren af te spreken hoe het webbureau zorgt dat je website of webshop gebouwd wordt volgens de laatste programmeerstandaarden
14. Wat is het onderhoudsbeleid?
Een website of webshop is nooit af. Er zullen altijd aanpassingen en wijzigingen nodig zijn. Het is belangrijk om van tevoren af te spreken hoe dit onderhoud geregeld gaat worden. Wie gaat het onderhoud doen? Moet je hier extra voor betalen? Wat is de doorlooptijd van aanpassingen?
π Tip: het is ook handig om van tevoren af te spreken wanneer het webbureau een update uitvoert. De meeste CMS systemen komen regelmatig met nieuwe updates waardoor je website beter wordt beveiligd en goed blijft werken. Het is belangrijk dat je website altijd up-to-date is om te voorkomen dat hackers in je website kunnen komen. Een helder onderhoudscontract biedt hiervoor een oplossing.
15. Hoe zit het met de hosting?
Een website of webshop moet ergens gehost worden. Dit kan vaak bij het webbureau zelf of bij een externe hosting provider.
Het is belangrijk om van tevoren af te spreken hoe deze hosting geregeld gaat worden. Wie is er verantwoordelijk voor de hosting?
Wordt de website gehost op eigen dedicated servers of bij een externe provider? Hoeveel kost de hosting per maand? Hoe is de support op de hosting geregeld?
π Tip: het is belangrijk om van tevoren af te spreken wie er verantwoordelijk is voor de hosting en de support. Wanneer er problemen zijn met de website of de hosting, wie gaat daar dan mee aan de slag? Het is ook belangrijk om van tevoren af te spreken hoe de kosten voor de hosting geregeld worden.
16. Wat is de termijn en duur van de samenwerking?
Als je met een webbureau een samenwerking aangaat , is het belangrijk om van tevoren af te spreken hoe lang deze samenwerking gaat duren. Ga je voor een korte termijn en neem je afscheid van het webbureau na de bouw? Of is het de bedoeling dat je langer met elkaar blijft werken, bijvoorbeeld voor het onderhoud en uitbreidingen? Denk in alle gevallen na over de opzegtermijnen voor wat je afneemt.
π Tip: het is handig om een contract op te stellen waarin de afspraken duidelijk worden vastgelegd. Zo weet je precies wat de verwachtingen zijn en waar je aan toe bent. Een goed webbureau zal hier ook altijd mee werken.
Tot slot: doe je voordeel met deze checklist!
Zoals je kunt lezen, zijn er tal van vragen die je kunt stellen aan het webbureau voordat je een website, webshop of ander webproject gaat beginnen. Het is belangrijk dat je weet waar je aan toe bent en wat de mogelijkheden en beperkingen zijn. Voorkom teleurstellingen en wees voorbereid!
π Tip: gebruik deze checklist als leidraad bij het stellen van vragen aan je webbureau. Zo weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet.
Ik hoop dat je met deze checklist voldoende informatie hebt om een goede start te kunnen maken met je nieuwe website, webshop of webproject.
En als je wilt weten hoe wij alle vragen beantwoorden? Neem dan contact met ons op! Plan een gratis online meeting in, bel met Martijn op 06 48 08 40 58 of nodig ons uit bij jou op de zaak.