Heb ik een herontwerp of herbouw van mijn website nodig?

3 januari 2022 | door Martijn Visser

Herontwerp of herbouw, wat moet ik kiezen?

Denk je aan een herontwerp van je website? Of denk je dat je website misschien helemaal opnieuw moet laten bouwen? Dan is dit artikel voor jou. Het helpt je na te denken over wat er nodig is om jouw website weer volledig toekomstbestendig te maken. 

Haal je je jouw doelen nog?

Je hebt allerlei doelen voor je organisatie. Als je website je helpt om die doelen te halen, zul je je op enig moment waarschijnlijk afvragen of je website een keer een verfrissing nodig heeft. En daarbij komt ook de vraag langs; 'Moet ik mijn website opnieuw laten ontwerpen of compleet herbouwen?'

Hoe bepaal je nu wat de beste keuze is voor jouw organisaties? Stel jezelf eerst vijf vragen voordat je een beslissing neemt.

Maar laten we, voordat we op deze vragen ingaan, eens kijken naar het verschil tussen een herontwerp van een website en een herbouw.

Wat is een website herontwerp?

In het kort houdt het herontwerpen van een website in dat hij door een verfrissing moderner wordt. Maar er is meestal meer nodig dan alleen het uiterlijk verfrissen. Het betekent vaak ook dat bepaalde designelementen moeten worden verbeterd, de navigatie moet worden aangepast of de hele look-and-feel van de website moet worden bijgewerkt. Belangrijk bij een herontwerp, is dat de fundamenten van de website hetzelfde blijven.

Toen je de website van jouw bedrijf jaren geleden lanceerde, werkte die toendertijd waarschijnlijk geweldig voor je strategie. Aangezien de verwachtingen van je klanten en ook de technologie voortdurend veranderen, moet je website dat dus ook doen.Als je wilt dat je bedrijf groeit, moet je aanwezigheid op het internet zich dus ook aanpassen en blijven veranderen.Soms is een kleine opfrisbeurt dan voldoende. Maar in andere situaties is dat opfrissen niet genoeg.

Wat is een website herbouw?

Wanneer een simpele verfrissing en een herontwerp niet genoeg is, is het tijd om na te denken over het compleet herbouwen van je website. Het herbouwen van een website is eigenlijk het volledig opnieuw beginnen, met een schone lei. Je werkt dan de onderliggende technologie bij, waaronder vaak wijzigingen in de functionaliteit, webserver, CMS, code, structuur, database en meer.

Als je huidige website niet langer aan de behoeften van je organisatie kan voldoen, moet je hem opnieuw opbouwen.

5 vragen die je moet stellen voordat je kiest voor herontwerp of herbouw

Er komen veel factoren kijken bij het ontwerpen en bouwen van een website. Of je nou herontwerpt of herbouwt, je wilt dat natuurlijk meteen goed doen.

Heb je een CMS?

Verrassend genoeg werken veel websites nog steeds zonder content management systeem (CMS) of draaien ze op een verouderde versie die hun organisatie jaren geleden ontgroeid is. Wanneer je overweegt een website opnieuw te ontwerpen of opnieuw op te bouwen, is dit een belangrijke beginvraag om te beantwoorden.

Bedenk hoe de site moet worden bijgewerkt, wie de updates gaat verzorgen en hoe vaak de site moet worden bijgewerkt. Het upgraden van je website (herbouwen) op een CMS-platform of als maatwerkwebsite op een framework, kan een waardevolle keuze zijn die je op termijn een aantal flinke voordelen kan bieden.

Hoe ziet je site eruit op verschillende schermen?

De ‘user experience’, oftewel de ervaring die een gebruiker heeft op je website kan in feite elke website maken of te breken. Tegenwoordig verwachten gebruikers dat je website er hetzelfde uit moet zien en hetzelfde moet werken, of hij nou bekeken wordt op een desktop, smartphone of tablet. En het is niet alleen de gebruikerservaring waar je op moet letten.Google is vooral gefocust op mobielvriendelijke, schaalbare en toegankelijke website-ontwerpen.

Weet je niet zeker of je huidige site mobielvriendelijk is? Probeer dan de mobielvriendelijkheidstool van Google, die de prestaties van je website beoordeelt en eventuele problemen met toegankelijkheid identificeert. We gebruiken het zelf ook regelmatig voor onze klanten en sporen hiermee pijnpunten in elke mobiele weergave op.

Als je website geen repsonsive (schaalbaar) ontwerp heeft, moet de CSS/HTML code opnieuw worden opgebouwd om rekening te houden met de gewenste toegankelijkheid op verschillende schermresoluties.

Wat wil je dat gebruikers op je website doen?

Elke organisatie moet aanwezig zijn op internet. Daar is geen twijfel over mogelijk. Maar wat de gebruikers  op de website doen, dus wel specifiek doel je website heeft, daar kun je het uitgebreid over hebben.

Of dat nou is om potentiële klanten te informeren, te betrekken of te verleiden tot het doen van een aankoop;  wat gebruikers zouden moeten doen als ze op je site terechtkomen moet overduidelijk zijn.

Als je bezoekers niet naar de juiste stappen leidt, zullen ze geheid vertrekken. Dat beïnvloedt niet alleen je reputatie en kost je omzet, maar bepaalt ook hoe je website scoort in zoekmachines.

Onderzoek toont aan dat de meeste bezoekers een website verlaten na een paar seconden wanneer ze op je website zijn. Dit betekent dat je een heel klein tijdsbestek hebt om iemand te ‘vangen’ voordat ze doorklikken naar de concurrentie.

Als je daar op let, wat is dan het enige dat je wilt dat ze doen of weten tijdens die eerste paar seconden op jouw site? Wil je dat ze zich aanmelden voor je nieuwsbrief? Wil je dat ze een aankoop doen of zich abonneren op een dienst? Of moeten ze misschien een offerte aanvragen?De mogelijkheden voor de doelen van jouw website zijn in feite eindeloos, maar het is belangrijk dat je daarover nadenkt en een keuze maakt.

Het antwoord op deze vraag zal echter bepalen of een herontwerp of herbouw nodig is. Als je  bijvoorbeeld alleen inhoud moet aanpassen om een duidelijkere call-to-action te krijgen en de navigatie moet aanpassen om de gebruikerservaring te verbeteren, volstaat normaal gesproken een herontwerp.

Als je producten online verkoopt en wilt dat mensen tot aankoop overgaan, moet je je site herbouwen op een platform wat geschikt is voor e-commerce. En als je een extranet nodig hebt, is dat een totaal ander soort website zal een herbouw ook nodig zijn. Ook voor koppelingen met andere software zoals API-koppelingen ligt een herbouw meer voor de hand dan een herontwerp.

Hoe ga ik nu verder?

Het beste advies is; denk er over na, ga aan de slag en word specifiek over alle details. Het belangrijkste om over na te denken is wat je wilt dat gebruikers op jouw website doen. Uiteindelijk zal het leveren van de juiste informatie op de juiste manier zorgen voor een geweldige gebruikerservaring, minder afhakers, meer bezoekers en natuurlijk meer omzet.

Het kan zijn dat je website tegen de grenzen aanloopt qua onderliggende techniek en je niet alles wat je wilt veranderen kunt doorvoeren op je huidige website. De keuze zal dan algauw richting herbouw moeten gaan. In andere gevallen zal een verfrissing van het ontwerp volstaan.

Wil je hulp met jouw proces, website en bij het kiezen tussen herbouw of niet? Plan een meeting of bel Martijn op 06-48084058 of mail ons we kijken samen wat er kan werken voor jouw situatie.

Ook interessant

5 dingen die je moet weten voordat je een website gaat beginnen

20 July 2021

Waarom Wordpress niet altijd de beste keuze is voor je project

20 July 2021

De ultieme checklist: 16 vragen aan je webbureau voordat je start!

07 June 2022
whatsapp.png