De vraag
De samenwerking tussen festivalproducenten JMR en Webkracht gaat al jaren terug. JMR vroeg Webkracht een herbruikbaar format te ontwikkelen voor de terugkerende festivaledities. De Nacht van de Kaap is het eerste festival wat binnen dit format is ontwikkeld.
De uitdaging
Kan een website er goed uitzien, veel foto's bevatten, makkelijk te beheren zijn en ook nog snel? Dat was de onderliggende vraag en de grootste uitdaging voor dit project. Daarnaast moet het format zo worden ingericht dat het herbruikbaar is voor andere festivals. JMR moet zelf met nieuwe edities van festivals aan de slag kunnen.
Het resultaat
Op basis van de stijlinstructies ontwikkelden we het grafisch ontwerp voor alle pagina's. Ons team ontwikkelaars bouwde daarna de website in het platform Exolog. Het CMS gedeelte van Exolog zorgt ervoor dat de edities makkelijk te beheren zijn. Ook de hoge pieken in bezoekersaantallen tijdens festivaldagen kan de website makkelijk aan, doordat de webhosting van Exolog geoptimaliseerd op snelheid.
Webkracht zorgde ervoor dat mensen De Nacht van de Kaap kunnen vinden en alle informatie kunnen lezen over het programma, de locaties en hoe ze het festival kunnen bezoeken. Ook kunnen bezoekers via de website kaarten bestellen voor de verschillende optredens.
Over Nacht van de Kaap festival
De Nacht van de Kaap is het leukste festival van Zuid-Holland. Het wordt gehouden in het laatste weekend van juni en duurt twee dagen. Tijdens het festival kun je genieten van muziek, theater, dans en beeldende kunst. Ook zijn er rondleidingen door het schiereiland en kun je deelnemen aan workshops. Het festival is gratis toegankelijk.
Hoe komt Nacht van de Kaap aan haar naam?
De Nacht van de Kaap heeft haar naam te danken aan de oude bijnaam van Katendrecht: ‘De Kaap’. Tijdens het festival wordt een beeld geschetst van de geschiedenis van het schiereiland, toen het nog een rosse buurt en zeemanskwartier was. Vroeger was Katendrecht een plek waar zeelieden van over de hele wereld aanmeerden. In de jaren 60 veranderde dit toen de haven werd gesloten en het schiereiland een achterstandswijk werd.
Het ontstaan van het festival
In de jaren 90 kwam er weer nieuw leven in Katendrecht. Er openden nieuwe cafés, restaurants en clubs. Het schiereiland werd een plek waar jong en oud konden genieten van muziek, theater en beeldende kunst. In 2006 werd het festival De Nacht van de Kaap geïntroduceerd. Het was meteen een groot succes en sindsdien wordt het elk jaar georganiseerd.